Când mă gândesc la anii pe cre i-am petrecut în școala generală îmi vin în minte un milion de lucruri. De la colegi, la orele de română la care toți voiam să citim compunerea pe care am avut-o ca temă și până la pauzele în care mâncam gumă de mestecat cu aromă de mere.
Aceia au fost anii care, deși atunci nu îmi dădeam seama, au avut un impact foarte mare asupra mea. Am îănvățat ce este bine și ce nu, am învățat că suntem diferiți și că nu trebuie să judec o carte după copertă. Iar zilele acestea mi-am dat seama că am mai învățat ceva, ceva ce la acea vreme nu mi se părea foarte important: ce înseamnă educația rutieră. Țin minte că într-unul din ani a venit un polițist în clasă care ne-a povestit despre semafoare, despre cum trebuie să traversăm mereu pe zebră și despre situațiile în care trebuie să ne adresăm unui organ de poliție.
Ce mi se pare foarte tare este faptul că și acum, cu ajutorul ”Orei de Educație rutieră” copiii beneficiază de 50 de minute în cadrul cărora persoane avizate – 3 studenţi ai Facultăţii de Psihologie, împreună cu un agent de poliţie, plus învăţătorul clasei – le pot face o introducere în ce înseamnă cu adevărat educația rutieră.
Aflat la a treia ediţie, proiectul “Ora de educaţie rutieră” a crescut de la an la an, iar în intervalul 20 martie-14 aprilie, este prezent în faţa a 10000 elevi de clasa a III-a din 60 de şcoli din Bucureşti. Desfăşurat în toate cele 6 sectoare ale Bucureştiului, în “Ora de educaţie rutieră” sunt implicate numeroase persoane, printre care amintim 300 învăţători, 60 şcoli, 50 studenţi şi 30 de poliţişti locali.
Organizat de Asociaţia EDIT şi Asociaţia Împreună Pas cu Pas, proiectul îşi propune să promoveze importanţa respectării regulilor de circulaţie rutieră şi de asemenea să tragă un semnal de alarmă cu privire la consecinţele nerespectării acestora în proximitatea şcolilor.
În urma studiului realizat în 2015 cu 3000 de copii de clasa a III-a, coordonat de psihologii Nicoleta Burlacu şi Ana Irina Ionescu de la Asociaţia “Împreună Pas cu Pas”, au fost observate următoarele aspecte:
- 35% dintre aceştia nu ştiu cum pot recunoaşte un poliţist
- peste 37% nu ştiu când trebuie să se adreseze organelor de poliţie
- 70% ştiu care sunt cele două culori pentru semaforul destinat pietonilor
- 81,6% cunosc semnificaţia termenului de “pieton”
Organizatori: Asociaţia pentru Educaţie, Dezvoltare şi Implicarea Tineretului şi Asociaţia Împreună Pas cu Pas;
Parteneri: Primăria Municipiului Bucureşti prin PROEDUS – Centrul de Proiecte Educaţionale şi Sportive, Inspectoratul Şcolar al Municipiului Bucureşti, Poliţia Locală a Municipiului Bucureşti, Facultatea de Psihologie şi Ştiinţele Educaţiei şi Facultatea de Jurnalism şi Ştiinţele Comunicării din cadrul Universităţii Bucureşti;
Sponsori: Bucureşti Mall, Autonom Grup şi Rainbow International Distribution.